Przejdź do treści
EN PL
EN PL

news |

Michelin Polska otrzymuje tytuł Inwestora w Kapitał Ludzki 2020!

O kompetencjach i rozwoju pracowników opowiada Marzanna Żerańska, HR Business Partner oraz Andrzej Maliszewski , Szef Zarządzania Kompetencjami

Marzanna Żerańska  oraz Andrzej Maliszewski

Michelin Polska otrzymuje tytuł Inwestora w Kapitał Ludzki 2020!
Program "Inwestor w Kapitał Ludzki" od 18 lat wyróżnia firmy  za zrealizowaną na najwyższym poziomie politykę HR. Wyróżnienie jest szczególne, ponieważ o przyznaniu nagrody w 100% decyduje siła głosu pracowników na temat pracodawcy. Pod uwagę brane są  opinie dotyczące różnych obszarów, między innymi jest nim rozwój kompetencji pracowników.

Czym są kompetencje pracownika?
Najprościej rzecz ujmując można określić je jako wiedzę oraz umiejętności praktyczne, które pracownik posiada i jakie są mu niezbędne do wykonywanej przez niego pracy.

Rozwój kompetencji pracowników – jak to rozumieć? 
Pracując w naszej firmie można rozwijać się przez całą ścieżkę kariery zawodowej. Jak to się dzieje? Zaczynamy od spotkania menedżera z pracownikiem, podczas którego wspólnie oceniane są kompetencje pracownika.  Oceniamy  zarówno kompetencje zawodowe tzn. te które bezpośrednio potrzebne są na danym stanowisku jak i tzw. kompetencje miękkie. Kolejnym krokiem jest przygotowanie na bazie tej oceny planu rozwoju pracownika:  szkolenia, udział w warsztatach etc.

Powiedzieliście, że ocena dokonywana jest wspólnie – co to oznacza?
W naszej Firmie to pracownik jest odpowiedzialny za swój rozwój. Wspólne spotkanie  z menedżerem to nic innego jak możliwość  podzielenia się z pracodawcą informacją o tym, jakie stanowiska interesują pracownika i  jakie kompetencje powinien rozwijać aby  móc w przyszłości na nie aplikować.  Dzięki temu  nasi pracownicy mogą realizować się w naprawdę bardzo różnych obszarach naszej firmy.

Czy moglibyście powiedzieć coś więcej na temat tych obszarów?
Oczywiście. Obszary w których można pracować to nie tylko różne stanowiska pracy  w olsztyńskiej fabryce, można też aplikować do Działu Handlowego  w Warszawie czy innych fabryk Grupy Michelin na świecie. Wielu naszych pracowników kontynuuje swoją ścieżkę zawodową we Francji, w Rumunii, w Niemczech a nawet w Kanadzie.  Koledzy z innych krajów Grupy Michelin z kolei próbują swoich sił w olsztyńskiej fabryce i naszej jednostce handlowej w Warszawie.

Jakie umiejętności pracowników powinny być dziś rozwijane, żeby zwiększyć ich potencjał w nadchodzących latach?  
Bardzo ważne jest być kreatywnym, pracować w zespole, jasno się komunikować, umieć inspirować swój zespół. Coraz bardziej cenione są umiejętności wchodzące w zakres kompetencji miękkich. To właśnie zdolności sprzyjające współpracy oraz organizacji pracy własnej i adaptacji do dynamicznie zmieniających się warunków, stanowią klucz do sukcesu.

Rozwijanie kompetencji behawioralnych i zawodowych  pozwala  dostosować się do dynamicznie zmieniającego się świata. Dzisiaj rozwijamy kompetencje, które jeszcze kilkanaście lat temu nie były brane pod uwagę. Kluczem do sukcesu idealnego pracownika przyszłości, będzie z pewnością umiejętność szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków i zdolność do szybkiego i efektywnego uczenia się nowych zagadnień.

Krótko mówiąc, człowiek musi nadążać za rozwojem i zmianami technologicznymi, by móc je sprawnie kontrolować i ulepszać.